Start-to-Run en Fun Atletiek

Start-to-Run bestaat al sinds 1997. Het schema is van de hand van Mieke Boeckx. Dit schema werd speciaal ontwikkeld om mensen, die nooit eerder liepen, gedurende tien weken op een verantwoorde manier te begeleiden naar 5km joggen.

Zet je goede voornemens om in daden, gun jezelf deze succeservaring en doe mee.
Je kan het… duizenden anderen gingen jou al voor.

Nu inschrijven

Start-to-Run bestaat al sinds 1997. Het schema is van de hand van Mieke Boeckx. Dit schema werd speciaal ontwikkeld om mensen, die nooit eerder liepen, gedurende tien weken op een verantwoorde manier te begeleiden naar 5km joggen.

Zet je goede voornemens om in daden, gun jezelf deze succeservaring en doe mee.
Je kan het… duizenden anderen gingen jou al voor.

Nu inschrijven

Start-to-Run

Start-to-Run infoavond en trainingen

Ben je nog niet helemaal zeker? Kom dan eerst eens naar onze infoavond op vrijdag 6 april 2018 om 20u in De Portier. Wij vertellen je daar hoe de Start-to-Run verloopt.
Schrijf je nu in voor de infoavond Start-2-Run.


Geert De Brouwer over Start2Run van ALVA bij Studio Ajoin op Vimeo.

Praktisch

De eerste training gaat door op dinsdag 17 april 2018 om 18u10. We verzamelen aan De Portier op het sportcentrum Schotte. Er wordt gelegenheid aangeboden om je nog ter plaatse in te schrijven.

Vanaf dan verlopen de trainingen als volgt:

  • dinsdag om 18u10 of 18u45 (voor de laatwerkers)
  • donderdag om 18u10
  • zondag om 9u30

De (begeleide) trainingen duren telkens ongeveer 1 uur en omvatten een opwarming, de training zelf en een “cooling down”. We vertrekken en eindigen telkens aan het ALVA multifunctioneel clublokaal, De Portier.

Differentiatie

Afhankelijk van het niveau van de groep worden er sub-groepjes gevormd zodat iedereen volgens eigen kunnen zijn/haar conditie kan opbouwen.

 

Smaakt deze initiatie naar meer?

Geen probleem, het tweehonderd leden tellende Jogging-Team van Atletiek Land van Aalst (ALVA) biedt plaats voor 'alle joggers'... van zij die hun conditie verder willen onderhouden tot mensen die ooit de magische 42,195 km van de marathon willen lopen.

Hier krijgt ieder op zijn/haar niveau een passend schema dat gebaseerd is op de recentste ontwikkelingen van trainingsleer. Hier smeedt een gedeelde passie nieuwe en hechte banden.

De groepen worden ingedeeld op basis van de gestelde objectieven (keep-on-running 5, van 5 naar 10, van 10 naar 15, halve en de volledige marathon).

 

Meer informatie

  • Geert De Brouwer (Start-to-Run)
    053 78 40 21
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Begeleiding

Begeleiding

De volledige begeleiding is in handen van mensen die een opleiding “Jogbegeleider” genoten aan de VTS (Vlaamse Trainers School):

  • Evi Wandelseck
  • Luc De Commines
  • Greet Verleysen
  • Michael Pyck
  • To Chun Fai
  • Herman Persoons
  • Pia Van den Bonne
  • Carina Van Gendt
  • Patrick Schellekens
  • An Stinders
  • Geert De Brouwer 

Ook de kindjes worden uitsluitend begeleid door VTS-gevormde trainers. Meer informatie over onze jeugdtrainers.

 

Hoe kan je blessures vermijden?

Start-to-Run is een schema dat speciaal geschreven werd voor mensen die ofwel nooit eerder aan sport deden of die al geruime tijd stilliggen.

Al een aantal jaren wagen in héél Vlaanderen duizenden mensen zich op deze manier aan hun eerste (aarzelende) stappen in het joggen.

Elke sport heeft zijn risico’s. Bij het lopen moet men vooral rekening houden met de kans op overbelasting.

Het zou oneerlijk zijn te beweren dat er bij ons geen uitvallers zijn. Wij zullen bij middel van sensibilisatie proberen het aantal tot een absoluut minimum te beperken. Aan jullie om naar jullie lichaam te luisteren, de eventuele signalen te herkennen en tijdig te reageren.

Een paar tips:

  1. Let op je snelheid, je hoeft niemand iets te bewijzen. Duur en afstand primeren op snelheid.
  2. Zorg ervoor dat je vlot met je buur kan praten zonder buiten adem te raken (praattest).
  3. Hou je aan je schema, het is perfect uitgebalanceerd en werd door duizenden beginnelingen met succes getest.
  4. Hou je aan je rustdagen, gun je lichaam voldoende rust om te bekomen van de inspanning.
  5. Hou je aan je trainingsdagen: geeft je lichaam (spieren , pezen en gewrichten) de tijd om te wennen aan deze nieuwe vorm van bewegen.
  6. Probeer steeds te lopen op zachte en stabiele ondergrond. Het stadspark is de perfecte omgeving.
  7. Gun je voeten enkel het allerbeste schoeisel want vele blessures beginnen vanuit de voeten.
  8. Let op je houding. Rol je voeten via de hiel, lichaam recht tot lichtjes voorovergebogen, armen ontspannen en licht gebogen.
  9. Indien je om één of andere reden verhinderd bent om in groep te trainen volg je dezelfde principes.
  10. Op training geven wij vooraf een opwarming en achteraf een cooling-down. Vergeet dit niet als je alleen traint.
  11. Laat als het moeilijk begint te gaan liever een training vallen.

Ga met je problemen bij je trainer te rade, hij is opgeleid om ze te herkennen en zal je met plezier adviseren.

 

Atletiek Land Van Aalst vzw

Atletiek Land Van Aalst vzw zag het levenslicht in 2008 en is daarmee de jongste club van de VAL (Vlaamse Atletiek Liga).

De club bestaat uit de helft uit joggers en de andere helft uit jeugd.

Buiten de wekelijkse trainingen organiseren wij eigen meetings (1), een stratenloop (2). Voor onze werking werden wij in deze zeven jaar al ettelijke malen gelauwerd voor onze werking.

Jeugd, atleet of recreant, bij ALVA zit je goed.

(1) English Meeting – Kids-Athletics – Jeugdmeerkamp
(2) Priester Daens Vredesloop

Ziekenfonds

Leuk en gezond meegenomen... terugbetaling ziekenfonds

Door te joggen verbetert niet alleen de algemene conditie maar worden ook de hartslag en ademhaling gestimuleerd waardoor de gevolgen van “welvaartsziekten” (bv. hoge bloedruk en overgewicht en de gevolgen ervan, zoals de kans op hartaanval) drastisch minderen. Bovendien krijgt ook het afweersysteem een “boost” waardoor men beter gewapend is tegen ziekte in het algemeen.

Het positief effect op de gemoedstoestand waardoor mensen beter bestand worden tegen stress is mooi meegenomen.

Al deze fenomenen brachten de ziekenfondsen ertoe – in meer of mindere mate – (na het met succes volbrengen van de sessie) een deel van het inschrijvingsgeld terug te betalen.

Vraag dus bij het eerstvolgend bezoek aan uw mutualiteit naar het document dat deze teruggave moet regelen en breng dit mee op training.

Wij zorgen ervoor dat jullie het bij het uitreiken van de getuigschriften afgestempeld terugkrijgen.

Bovendien zijn er een aantal ziekenfondsen die – moest je ooit lid worden van het Jogging Team – een deel van het jaarlijkse lidgeld terugbetalen.

Liberale Mutualiteit Onafhankelijk Ziekenfonds Securex Socialistische Mutualiteit
Euromut Vlaams Neutraal Ziekenfonds Partena Christelijke Mutualiteit

Waarom Start-to-Run

1. Prima voor hart en bloedvaten

Hartspier en bloedvatenJoggen is de ideale manier om hart en bloedvaten in een optimale conditie te brengen en je tegelijkertijd te wapenen tegen gezondheidsrisico’s zoals een hoge bloeddruk en overgewicht.

Regelmatig lopen heeft twee positieve effecten op hart en bloedsomloop: de doorbloeding en zuurstofvoorziening van de hartspieren verbeteren en je hart verbruikt minder zuurstof.

Bij een getraind hart neemt de hartfrequentie na verloop van tijd met tien slagen per minuut af. Dit levert een zuurstofbesparing op van ongeveer vijftien percent. Het aantal fijne bloedvaten neemt toe in heel je lichaam zodat je bloedvatenstelsel dichter wordt en er een betere zuurstofvoorziening is. Ook je bloed wordt door regelmatig trainen positief beïnvloed. Het gehalte hemoglobine , een ijzerhoudende bloedstof neemt toe . Hemoglobine neemt zuurstof op in de longen en vervoert die naar alle cellen van het lichaam. Op die manier verbetert de totale zuurstofvoorziening.

 

2. Levert je meer zuurstof

Zuurstofopname longenJoggen helpt om de ademhaling te verbeteren. Een oppervlakkige borstademhaling verandert geleidelijk in een diepere borst-en buikademhaling. Zo krijg je een betere zuurstoftoevoer en gaswisseling.

Ook je ademhalingsspieren en middenrif gaan beter werken. Wat voor effect zuurstof kan hebben op je hersenen ervaar je zeker tijdens een trage duurloop. Dingen waarover je piekerde, lijken plots onbenullig. Het is bepaald geen toeval dat je soms op het einde van een training een oplossing vindt voor een aanslepend probleem.

 

3. Goed voor je cholesterol

CholesterolJoggen is een uitstekend middel tegen een verhoogd choresterolgehalte . Door regelmatig te lopen verbetert het totale beeld van de bloedvetwaarden en neemt het totale cholesterol-gehalte sterk af. Onder de noemer cholesterol gaan verschillende stoffen schuil, waarvan de belangrijkste LDL (Low Density Lipoproteine of 'slechte cholesterol') en HDL (High Density Lipoproteine of 'goede' cholesterol) zijn. Het is de verhouding tussen tussen die twee die het gezondheidsrisico bepaalt. Als je regelmatig traint, neemt de gezonde cholesterol toe. Zo wijzigt de verhouding tussen goede en slechte cholesterol in positieve zin, en dat werkt preventief tegen arteriosclerose of aderverkalking, hartinfarcten en beroertes.

 

4. Het vraagt weinig tijd

ZandloperJoggen is de ideale sport voor mensen met weinig tijd. Als je drie maal per week dertig minuten jogt, ben je snel in een uitstekende conditie. Anderhalve uur op een hele week, dat moet lukken voor iedereen, zelfs voor mensen die twee of drie beroepen combineren.

Verschillende oefensessies per week is zinvoller dan één maal per week trainen gedurende een langere periode. Geen enkele andere sport geeft je na zo weinig tijd zo veel trainings-effect.

Bij fietsen bijvoorbeeld heb je minstens driemaal zoveel tijd nodig om hetzelfde trainingseffect te bekomen. Ook in sporten als tennis, volleybal, zwemmen of fitness stop je véél meer tijd om je conditie effectief te verbeteren.

 

5. Zorgt voor ontspanning en geestelijk welzijn

Stress-symptomenJoggen is de beste manier om je te ontspannen. Regelmatig gedoseerd lopen doet wonderen tegen alle mogelijke vormen van stress. De fysieke inspanning verbetert niet alleen het geestelijk welzijn maar leidt vaak ook tot positieve beslissingen zoals stoppen met roken, gezonder eten en meer slapen. Mensen die regelmatig lopen, voelen zich beter in hun vel, zijn energieker en hebben meer zelfvertrouwen.

Zij voelen zich minder angstig of depressief door het simpele feit dat hun lichaam endorfines produceert. Die zorgen ervoor dat je problemen gemakkelijker de baas kunt. Met andere woorden: lopen is het wondermiddel tegen de alsmaar toenemende geestelijke ziektes van de 21ste eeuw.

 

6. Altijd en overal

Haast en spoedJoggen kan je overal, op gelijk welk moment van de dag. Je hoeft geen rekening te houden met openingsuren van sportcentra. Je kiest zelf een geschikte plaats om te joggen in je eigen omgeving (bij voorkeur thuis te vertrekken), en een moment dat het beste past in je werkschema. Als je weinig tijd over hebt, is dit een heel overtuigend argument.

Voor andere sporten moet je veel meer tijd investeren om hetzelfde trainingseffect te bereiken. Mensen met onregelmatige werkuren of met een ploegen-systeem kiezen vaak voor joggen omdat ze in een ploegsport zoals voetbal of andere balsport te veel trainingen missen. Altijd alleen joggen vraagt een groot zelfdiscipline. Daarom is een goed idee om je toch aan te sluiten bij een jog-groep of atletiekclub, ook al raak je niet wekelijks op de trainingen. Het komt de motivatie zeker ten goede.

 

7. Goedkoop

Geld besparenJoggen is een goedkope sport. Een paar degelijke loopschoenen is alles wat je nodig hebt. Reden te meer om hier niet op te besparen. Vaak duiken de eerste ongemakken op door te lopen op versleten of onaangepast schoeisel. Goede loopschoenen koop je best in een gespecialiseerde sportwinkel. Daar krijg je advies en koop je een schoen die aangepast is aan je looppatroon. Er bestaat echte loopkledij, maar in je kleerkast hangt misschien wel een sportoutfit die je voldoende bewegingsvrijheid biedt tijdens het joggen. Ook het lidgeld bij een atletiek-of jogclub is beduidend lager dan bij andere sporten. Een lessenreeks Start2Run is veruit de goedkoopste manier om onder deskundige begeleiding en in groep aan je conditie te werken. Van verschillende mutualiteiten krijg je na het behalen van het (km-diploma zelfs een groot stuk terugbetaald. Kortom: joggen is toegankelijk voor iedereen, ook voor wie maandelijks moet uitkijken om rond te komen.

 

8. Zorgt voor gewichtsverlies

AfslankenJoggen is een prima onderdeel van een afslank-programma of een dieet. Er zijn weinig activiteiten waarbij je sneller of meer calorieën verbrandt dan bij lopen. In een half uur tijd verbruik je al vlug 300 calorieën. Om vet te verbranden, is het veel beter lang en traag te lopen dan om korte sprintjes af te wisselen met wandelen. Veel diëtisten en dokters raden hun patiënten aan om te beginnen joggen als aanvulling op hun dieet. De verstandigste vermageringskuur is minder en gezonder eten in combinatie met meer bewegen. Wat het tweede betreft, is joggen een uitstekende keuze.

 

9. Iedereen kan het

Joggers in een trainingsessieJoggen kan (bijna) iedereen en het is tevens de ideale gezinssport. Het is technisch zo eenvoudig en de drempel op eraan te beginnen is bijzonder laag. De beweging is simpel en er komen weinig ingewikkelde technieken aan te pas. Iedereen kan er op gelijk welke leeftijd mee starten. In Start-to-Run-groepen oefenen mensen van verschillende leeftijd samen. Joggen in groep wordt door velen als positief ervaren. Het sociaal contact tijdens de wekelijkse trainingen werkt enorm motiverend. Als je iets minder gebeten bent, hou je het dankzij de steun van de groep langer vol. Bij slecht weer twijfel je minder of je zou gaan joggen. De afspraak is immers: (bijna) alle weer is ‘jogweer’. Georganiseerde joggings en wegwedstrijden staan open voor jong en minder jong. Heel wat families maken er wekelijks een uitstap van.

 

10. In de gezonde buitenlucht

Gezonde luchtJoggen is een openluchtsport. Heel wat mensen zitten beroepshalve de hele dag binnen en zoeken een buitenactiviteit als ontspanning. Joggen in de natuur is uniek, en in elk seizoen weer anders. Meer zelfs: al lopend herontdek je de seizoenen. Het botten van de bladeren, gefluit van de vogels, een hert of konijn dat wegspurt, het kleurenspel van de bladeren in de herfst, de sneeuw of aanvriezende mist op de takken... een onbetaalbare meerwaarde van lopen in de natuur. Natuurlijk heeft niet iedereen het geluk om midden in de bossen te wonen. Maar ook in een park of achter een reeks tuinen kan je je in het Zoniënwoud wanen, je bekijkt je buurt immers met heel andere ogen als je je loopbril op hebt.